torstai 3. syyskuuta 2015

myymäläsuunnittelu

Myymäläsuunnittelu 

Tarkoitus on tehdä myymälästä helppokulkuinen ja käytännössä toimiva myymälätila asiakkaalle. Sen pitää olla toimiva esillepanojen, näyteikkunan, kulkureittien, opasteiden ja kalusteiden kannalta. Kun myymälä on hyvin suunniteltu, se lisää mahdollisesti myös ostuhaluja ja lisää myyntiä. Siellä pitää olla helppo kulkea, niin että asiakas pääsee näkemään ja tutkimaan tuotteita. Kiinnostavat kalusteet ja koristeet myymälässä lisää myös mielenkiintoa tulla katsomaan myymälään ja lisää näin mahdollisesti tuottoa. 

                                                          Myymälätilan suunnittelun A B C



Asiakaskierto: tilan täytyy olla asiakkaalle helppo kiertää. 
 Elämyksen luominen: liikkeessä käynti pitää jäädä mieleen.
 Hintaviestinnän täytyy sopia muuhun mainosmateriaaliin, ne on hyvä olla liikkeen näköisiä. 
Ilmapiiri täytyy olla kutsuva, jotta asiakkaat haluavat tulla kauppaan vaikka se heidän tarkoituksensa alunperin ollutkaan. Julisteet ovat hyvä tapa saada seinistä hyvää mainostilaa. 
 Kohderyhmä, minkä ikäisille tuotteet ovat suunnattu? Hyödynnä tätä mainostuksessa (esim. missä mainostetaan)
 Lehdistä voi helposti seurata tämän hetken trendejä, joita kannattaa käyttää hyväkseen liikkeen suunnittelussa. 
Materiaalit, käytetäänkö puuta vai betonia? Riippuu liikkeen ilmeestä. 
Näyteikkuna täytyy käyttää hyödyksi, järjestele sinne kauden uutuustuotteet houkuttelemaan asiakkaita! 
 Oven sijainti liikkeessä vaikuttaa paljon myymälän pohjaan, täysin oven eteen ei saa laittaa mitään korkeaa, jotta ulkoa näkee myös myymälän sisälle. 
 Pöytien ja rekkien täytyy olla helposti käsiteltäviä/siivottavia/siirrettäviä, jotta tilan pohjaa voi helposti muunnella tarpeen mukaan. 
Rajaus, pitääkö tilaa rajata ja mitä siihen käytetään? Seimejä, verhoja? Vain mielikuvitus on rajana! Suunnittelu täytyy tehdä huolella, hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty! 
Tyyli täytyy päättää jo suunnitteluvaiheessa, teeman täytyy näkyä koko tilassa. 
 Ulkoiset tekijät, eli miltä liike vaikuttaa ilman, että siellä on käynytkään. Sen pitää näyttää kaukaa yhtä kutsuvalta kuin läheltä. 
Värimaailman pitää olla silmää miellyttävä, ei liian räikeä. 
Ykköspöytään kannattaa valita sellaisia tuotteita, jotka houkuttelevat asiakasta tulemaan sisään, pöydän täytyy olla myös helposti näkyvissä liikkeen ohikulkevilta.





Myymälän ei tarvitse olla näyttävä tai räväkkä ollakseen hyvännäköinen, pelkistetyssä myymälässä tuotteet ovat etusijalla ja tulevat hyvin näkyviin.


Turvallisuus on myös tärkeä. Tuotteet pitää olla niin esillä ettei asiakas esimerkiksi kompastu. Myös telineet ja hyllyt pitää olla pois kulkuväylältä. Asiakasta helpottaa paljon, jos myymälässä on selkeät opasteet tai ainakin osastot ovat jaoteltu ymmärrettävästi.
Retail Design blogista:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti