tiistai 2. helmikuuta 2016

Messut ja tapahtumat

Messut ja tapahtumat 1
Messukäsitteet

Asiakas
-Asiakas on se kenelle messuosasto tehdään/suunnitellaan, mutta asiakkaita on myös messuilla kävijät. 
Aikataulu
-Aikataulu on hyvä suunnitella valmiiksi, ja sitä on hyvä noudattaa, että kaikki tapahtuu ajallaan ja tärkeysjärjestyksessä.
Kohderyhmät
-Kenelle tapahtuma, esim. messu on tarkoitettu? Mille ikäryhmälle tai sukupuolelle?
Tavoitteet
-Mitä haluaa saada aikaan, oppia ja saavuttaa tapahtuman/messun suunnittelussa/järjestämisessä.
Työnjako
-Kuka tekee mitä? tai missä järjestyksessä työt tehdään? Esim. ryhmässä työskennellessä on tärkeää tasapuolinen työnjako ja että kaikki tekee oman osuutensa hyvin.
Budjetti
-Kuinka paljon rahaa on käytettävissä? Miten rahat käytetään järkevästi? Ettei esim. yhteen asiaan mene liikaa rahaa.

Messut ja tapahtumat 2
Messukäsitteet

Osaston sijainti
-On tärkeää että osastolla on hyvä sijainti eli asiakas löytää sinne helposti ja sinne on helppo kulkea.
sijainti vaikuttaa myös myyntiin ja mainontaan. 
Vakiorakenteet 
- Rakenteet esim seinät jotka ovat messuosastolla aina valmiina.
Toiminnalisuus
-Onko messuosastolla jotain toiminnallista ohjelmaa?
Osaston koko
-Mitä kaikkea osastolle mahtuu? Koko ja mitat on tärkeä ottaa huomioon osaston suunnittelussa.
Valmisosastot
-Messuosastot jotka ovat valmiiksi rakennettu. Tälläisiakin osastoja käytetään paljon jos ei ole esim. omia tuotteita mitä esittelee vaan kertoo vaan esim. yrityksestä info pisteen tavoin.
Mainospaikat
-Missä mainostetaan? Some, kadunkulmat, ilmotustaulut jne.

Messut ja tapahtumat 3
Messukäsitteet

Työturvallisuus
-Onko työympäristö turvallinen? Onko hommissa joissa on loukkaantumisvaara tarvittavat turva ja suoja välineet?
Sähköistys
-Onko paljon sähköllä toimivia laitteita? jos on niin on tärkeää että sähköturvallisuus on kunnossa.
Vakuutukset
-Jos jotain menee rikki tai tapahtuu joku vahinko/onnettomuus on hyvä olla vakuutukset kunnossa.
Sähköturvallisuus
-Ammattilainen on asentanut sähkölaitteet ja ne on turvallisesti tarkistettu ja ei ole mitään vikoja joista voisi aiheutua vahinkoa asiakkaille tai työntekijöille.
Kulkureitit
-Kulkureitti pitää olla asiakkaalle helppo ja mukava kulkea, niin että asiakkaalle on esillä kaikki mitä hän haluaa nähdä, eikä ole mitään esteitä mitkä estäisi kulkumahdollisuuden.

 









Varastointi
-Asiat/tuotteet/laitteet mitä ei tarvita varastoidaan siististi varastoon niin että ne on piilossa mutta tarvittaessa ne on helppo ottaa käyttöön.

Messut ja tapahtumat 4
messukäsitteet

Rakenneratkaisut
-


Messut ja tapahtumat 7
Messukäsitteet

 Pukeutuminen
-Työntekijöillä yleensä pukeutuminen tapahtumissa, juuri esim. messuilla on yksinkertainen ja kaikilla samanlainen. Usein mustat siistit vaatteet. Asiakkaille pukeutuminen on vapaavalintainen.
Jaettava materiaali
-Tapahtumissa tai messuilla voi jakaa esim. oman yrityksen esitteitä, karkkia tai vaikka pinssejä. Se on hyvä lisämarkkinointi keino ja lähes joka messuilla sitä käytetään.

 





Messukalusteet
-Jos on vaikka yrittäjyysmessut, jotkut yrittäjät haluavat mainostaa itseään niin että heillä on yksinkertaisesti vaan pöytä jossa on esim. esitteitä kun taas toiset voivat mainostaa itseään näyttävän esillepanon avulla. Tai voi käyttää runsaasti erilaisia kalusteita.
Henkilöstön valmennus
-Henkilöstö pitää valmentaa ja perehdyttää tehtäviinsä hyvissä ajoissa että kaikki on valmiina kun tapahtuma alkaa.
Tarjoilu
-Yleensä messuilla ei ole ruokatarjoilua, joka kuuluisi hintaan.
Suurkuvat
-Käytetäänkö messuilla ripustettuja suurkuvia huonekalujen sijaan vai miten messuihin on saatu runsautta.

Messut ja tapahtumat 9
Messukäsitteet

Ydinviesti
- Markkinoinnin suunnittelua ja viestintää
Myyntipuhe
-Miten kerrot tuotteestasi/palvelustasi myyvästi ja mielenkiintoa herättäväksi. Myyntipuhe on hyvä suunnitella valmiiksi ja miettiä millä keinoilla saat asiakkaan vakuutetuksi.
Planssi
 -Planssi on tiiviste ideasta. Se on helppo esitellä asiakkaalle. Työ tehdään illustraattorilla paperille ja suurkuva tulostimella tulostetaan ja liimataan kapalevylle.

 








Idea
-Kun keksit jonkun hyvän älynväläyksen olet saanut idean. Ideoita kannattaa olla monia koska jos
 ensimmäinen ideasi ei toimikaan sinulla on varavaihtoehto.
Visuaaliset elementit
-Värimaailma,teema,pohja, kuvat,tekstityypit
Kokonaisuus 
-Millainen kokonais vaikutelma tapahtumalla on, toimiiko tila ja tunnelma kokonaisuutena.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti